طلا و سکه

طلا و سکه

آموزشی
طلا و سکه

طلا و سکه

آموزشی

عیار طلا چیست؟

عیار طلا عبارت است از میران خلوص یک ماده در وزن معین.
بعنوان مثال: اگر از هزار قسمت یک آلیاژ 500 قسمت آن را یک فلز تشکیل دهد عیار آن فلز را در آلیاژ 500 عنوان می کنند. خالص ترین نوع طلا را براساس استاندارد جهانی 24 نشان می دهد که به عدد یک ختم می شود. بدین ترتیب که اگر طلای 24 عیار را به 1000 قسمت تقسیم کنیم. 9/999 قسمت از 1000 قسمت آن طلا می باشد. زیرا بدست آوردنطلا با درجه خلوص 1000 مقرون به صرفه نمی باشد.
شمش طلا همان طلای 24 عیار می باشد که در اثر حرارت تغییر رنگ نمی دهد.
برای بدست آوردن عیار یک بدین ترتیب عمل می کنیم. 66/41=24÷1000

عدد 66/41  نشان می دهد که طلای دارای عیار را اگر به 1000 قسمت تقسیم کنیم تنها 66/41  قسمت از 1000 قسمت آن طلا می باشد. بدین ترتیب عیار طلا برای سایر مقادیر طلا را می توان با ضرب کردن در عدد 66/41  بدست آورد.

قیمت طلا ۲۱عیار


۲۴ عیار و عیار ۷۵۰ یعنی چه؟

طلایی که از معدن استخراج می‌شود بسیار نرم و حالت‌پذیر است. آن‌قدر نرم که می‌توان با ناخن روی آن خط انداخت. حتما در فیلم‌ها و کارتون‌هایی که داستانشان مرتبط با گذشته‌های دور است دیده‌اید که سکه طلا را گاز می‌گرفتند تا جای دندان بر آنها باقی بماند و مطمئن شوند که طلای خالص است؛ این به خاطر انعطاف‌پذیری بالای طلای ناب است که سکه‌های طلا در گذشته از آن ساخته می‌شدند.
اما شما هوس نکنید که این کار را با سکه بهار آزادی تجربه کنید؛ چرا؟ دلیلش را به زودی خواهید دانست.
امروزه به دندان گرفتن سکه طلا به مدال‌آوران و قهرمانان ورزشی رسیده است و گاز زدن مدال، نماد قهرمانی شده گرچه مدال‌ها طلای کاملاً خالص نیست و مخلوطی است از طلا و نقره اما اگر مدال برنز هم باشد، باز ورزشکارانی که قهرمان می‌شوند آن را به دندان میگیرند.

طلای استخراج شده از معدن را به صورت «شِمش» در می‌آورند و به خاطر نرمی زیادش برای ساختن زیورآلات مثل النگو و انگشتر مناسب نیست چراکه با کمترین ضربه‌ای حالتش را از دست می‌دهد. به همین دلیل آن را هنگام ذوب، با فلزات دیگری مثل نقره و مس مخلوط می‌کنند و فلزی که به دست می‌آید درصدی طلا و درصدی فلز دیگر است. عیار طلا دقیقا به همین معناست. عیار طلا به ما می‌گوید آلیاژی که داریم، چه مقدار طلا و چه مقدار ناخالصی دارد چون طلا فلز گران‌قیمتی است و برای قیمت‌گذاری باید عیارش مشخص باشد.

نمایش عیار استاندارد در بعضی کشورها برای طلای خالص، عدد «۲۴» است و هرچه از خلوص طلا کمتر شود، از این عدد هم کاسته می‌شود. طلای ۲۴عیار یعنی طلای خالص. در ایران و بسیاری از کشورها نمایش عیار با عدد ۱۰۰۰ است. صد البته هیچگاه طلایی با این عیار نخواهید دید چون شمش‌ها با عیار ۹۹۹.۹ معامله می‌شوند و ۰.۰۱ درصد ناخالصی احتمالی در نظر می‌گیرند.

عیار 750

کارهای ساخته در ایران اغلب با عیار ۷۵۰ هستند، همان‌هایی که در ویترین طلافروشی‌ها می‌بینید. علاوه بر این، فاکتورهای بنکداران طلا بر مبنای عیار ۷۵۰ است یا همان ۱۸ عیار که مطمئنم به گوشتان خورده و شنیده‌اید.

در کشورهای عربی، ویترین طلافروش‌ها کارهای ساخته‌ای با عیار ۸۷۵ و گاهی عیار ۸۸۰ را در خود جای داده و عیاربالا متداول است؛ برعکس در کشورهای اروپایی به عیار پایین‌تر رغبت بیشتری دارند.

سکه‌های بهارآزادی چه به صورت تمام سکه و چه نیم‌سکه یا ربع‌سکه همگی با عیار ۹۰۰ ضرب می‌شوند لذا گاز زدن آنها فقط به دندان شما آسیب می‌زند!


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد