طلا و سکه

طلا و سکه

آموزشی
طلا و سکه

طلا و سکه

آموزشی

ارز دولتی چیست؟


ارز انواع مختلفی دارد، اما ارز آزاد و ارز دولتی از مهمترین انواع آن است که در ایران و به واسطه تحریم‌های خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اهمیتی که دولت‌های مختلف را مجاب می‌کند با هدف کاهش هزینه‌های تحمیلی بر شهروندان اقدام به پرداخت ارز دولتی به شهروندان کنند و هزینه‌های ایشان در تأمین نیاز‌های ارزی را کاهش دهند.

 ارز دولتی: اینجا منظور از ارز دولتی دلار ۴۲۰۰ تومانی است. اخیرا دولت ۲۵ ردیف کالای اساسی را از جمله گوشت، روغن، چای و ... را فهرست کرد و گفت: به این کالا‌ها ما ارز ۴۲۰۰ تومانی میدهیم. الان بحث داغ محافل اقتصادی این است که دولت باید به عملکرد دریافت کنندگان این نوع ارز نظارت دقیقی داشته باشد تا مفاسد اقتصادی مثل آنچه قبل‌تر در مورد کالا‌هایی مثل گوشی موبایل دیدیم رخ ندهد؛ و ارز دارویی: این گزینه را وارد این فهرست کردیم، چون بعضی تصور می‌کنند دلاری که به واردات دارو می‌دهند تکان نخورده در صورتی که دارو یکی از اقلام ۲۵گانه‌ای است که ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرد و دیگر خبری از ارز ۳۷۰۰ تومانی نیست.


نتیجه تصویری برای ارز دولتی

ارز آزاد

ارزی که از صرافی برای مصرف شخصی یا حواله جات کالا‌های لوکس یا دیگر مصرف‌ها فروخته می‌شود.

تفاوت ارز دولتی و آزاد

ارز مبادله ها یا دولتی ارزی است که توسط دولت و در مرکز مبادلات ارزی توزیع می‌شود، اما ارز آزاد به وسیله صرافان و دلالان بازار ارز عرضه می‌شود که قیمت آن براساس شرایط اقتصادی و میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. تهیه کردن ارز مبادله ای، سخت و وقت گیر است و همه قادر به دریافت آن نیستند، اما دریافت ارز آزاد، راحت و بدون محدودیت است. واردات تمام کالا‌ها با ارز آزاد ممکن است، اما با ارز مبادل‌های نمی‌توان هر کالایی وارد کرد. قیمت ارز مبادل‌های کمتر از قیمت ارز آزاد است. البته در دوران تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران و افزایش شدید قیمت ارز، بسیاری از شهروندان در تأمین ارز آزاد نیز با مشکل مواجه شدند.

ارز دولتی به چه کسانی تعلق میگیرد

  • ارز مسافرتی


  • ارز درمانی


  • ارز مأموریت


  • ارز دانشجویی


  • ارز بابت فرصت های مطالعاتی و هزینه­ های درمانی اعضای هیأت علمی


  • ارز بابت حق عضویت و حق ثبت نام در سازمانها و مجامع بین­ المللی و محافل علمی و چاپ مقالات علمی


  • هزینه شرکت در نمایشگاه ­های خارج از کشور


  • هزینه برگزاری نمایشگاه­ های بین­ المللی


  • حق الوکاله در دعاوی خارجی


  • اصل و سود سرمایه گذاری خارجی


  • کارمزدهای اعتبارات اسنادی، حواله­ ها و ضمانت ­نامه­ های ارزی


  •  هزینه دفاتر خارج از کشور


  • هزینه اجاره و اشتراک شبکه ­های اطلاعاتی


  • هزینه انجام آزمایشهای علمی و فنی، انتشار آگهی در خارج از کشور و دریافت گواهی­ های بین­ المللی،


  • هزینه خرید امتیاز پخش فیلم و دریافت های ماهواره­ای و ارتباطی


  • هزینه شرکت های بیمه ایرانی


  • فروش ارز به شرکت های منتخب برای اعزام زائرین به عمره مفرده و عتبات عالیات (عراق)


  • هزینه شرکت در آزمون های بین ­المللی که توسط سازمان سنجش آموزش کشور در داخل کشور برگزار می­ شود


  • هزینه ثبت نام در امتحانات علمی و تخصصی خارج از کشور


  • بازپرداخت تسهیلات اعطایی از محل حساب ذخیره ارزی (دولتی و خصوصی)، فاینانس غیر خودگردان، بانک توسعه و تجارت اکو، بانک جهانی، و بانک توسعه اسلامی.


  •  هزینه ­های سوخت، ناوبری، هندلینگ، لندینگ و حقوق خدمه خارجی شرکتهای هواپیمایی


  • هزینه حق بیمه هواپیماها


  • حقوق و مزایای کارکنان خارجی در داخل کشور


  • هزینه ­های انتقال ارز بابت درآمد کنسولی سفارتخانه­ های خارجی


  • هزینه ­های انتقال درآمد ریالی شرکت ­های هواپیمایی خارجی


  • هزینه­ های مطالبه ارز ضمانت ­نامه ­های خارجی


  • هزینه ­های رانندگان حمل و نقل بین ­المللی


هزینه­ های فرصت­ های مطالعاتی

  • هزینه­ های شرکت در دوره ­های آموزشی خارج از کشور


  • هزینه­ های حق عضویت و ثبت نام در سازمان ها و مجامع بین ­المللی


  • هزینه ­های انتقال جسد از خارج از کشور و هزینه ­های وابسته


  • هزینه ­های ارزی راه آهن و شرکت های ریلی


  • هزینه­ های تبدیل موجودی ریالی حساب ­های ایرانیان مقیم خارج از کشور


لازم به ذکر است جزییات مربوط به میزان ارز قابل تأمین برای هر یک از موارد فوق و ترتیبات و مدارک لازم برای تأمین آن بر اساس بخشنامه ­های ابلاغی این بانک به شبکه بانکی خواهد بود.

دلار تهران چیست؟

دلار تهران: دلاری است که در تهران معامله می‌شود. دوباره خود این دلار تهران به چند زیرشاخه سبزه میدان، افشار و منوچهری تقسیم می‌شود یعنی ممکن است قیمت دلاری که در سبزه میدان معامله می‌شود با دلاری که در چهارراه استانبول خرید و فروش می‌شود متفاوت باشد.
این وسط بعضی شایعات هم روی قیمت دلار در نقاط مختلف تاثیر می‌گذارد. مثلا اینکه می‌گویند احتمال وجود دلار تقلبی در اسکناس‌های با تاریخ قدیمی بیشتر است بنابراین باید ارزان‌تر باشند یا دلار‌های جدید خط آبی گران‌تر است. معمولا هم این شایعات بی اساس هستند و صرفا شامورتی بازی سفته بازهاست برای سود بیشتر.

نتیجه تصویری برای دلار مشهد

عیار طلا چیست؟

عیار طلا عبارت است از میران خلوص یک ماده در وزن معین.
بعنوان مثال: اگر از هزار قسمت یک آلیاژ 500 قسمت آن را یک فلز تشکیل دهد عیار آن فلز را در آلیاژ 500 عنوان می کنند. خالص ترین نوع طلا را براساس استاندارد جهانی 24 نشان می دهد که به عدد یک ختم می شود. بدین ترتیب که اگر طلای 24 عیار را به 1000 قسمت تقسیم کنیم. 9/999 قسمت از 1000 قسمت آن طلا می باشد. زیرا بدست آوردنطلا با درجه خلوص 1000 مقرون به صرفه نمی باشد.
شمش طلا همان طلای 24 عیار می باشد که در اثر حرارت تغییر رنگ نمی دهد.
برای بدست آوردن عیار یک بدین ترتیب عمل می کنیم. 66/41=24÷1000

عدد 66/41  نشان می دهد که طلای دارای عیار را اگر به 1000 قسمت تقسیم کنیم تنها 66/41  قسمت از 1000 قسمت آن طلا می باشد. بدین ترتیب عیار طلا برای سایر مقادیر طلا را می توان با ضرب کردن در عدد 66/41  بدست آورد.

قیمت طلا ۲۱عیار


۲۴ عیار و عیار ۷۵۰ یعنی چه؟

طلایی که از معدن استخراج می‌شود بسیار نرم و حالت‌پذیر است. آن‌قدر نرم که می‌توان با ناخن روی آن خط انداخت. حتما در فیلم‌ها و کارتون‌هایی که داستانشان مرتبط با گذشته‌های دور است دیده‌اید که سکه طلا را گاز می‌گرفتند تا جای دندان بر آنها باقی بماند و مطمئن شوند که طلای خالص است؛ این به خاطر انعطاف‌پذیری بالای طلای ناب است که سکه‌های طلا در گذشته از آن ساخته می‌شدند.
اما شما هوس نکنید که این کار را با سکه بهار آزادی تجربه کنید؛ چرا؟ دلیلش را به زودی خواهید دانست.
امروزه به دندان گرفتن سکه طلا به مدال‌آوران و قهرمانان ورزشی رسیده است و گاز زدن مدال، نماد قهرمانی شده گرچه مدال‌ها طلای کاملاً خالص نیست و مخلوطی است از طلا و نقره اما اگر مدال برنز هم باشد، باز ورزشکارانی که قهرمان می‌شوند آن را به دندان میگیرند.

طلای استخراج شده از معدن را به صورت «شِمش» در می‌آورند و به خاطر نرمی زیادش برای ساختن زیورآلات مثل النگو و انگشتر مناسب نیست چراکه با کمترین ضربه‌ای حالتش را از دست می‌دهد. به همین دلیل آن را هنگام ذوب، با فلزات دیگری مثل نقره و مس مخلوط می‌کنند و فلزی که به دست می‌آید درصدی طلا و درصدی فلز دیگر است. عیار طلا دقیقا به همین معناست. عیار طلا به ما می‌گوید آلیاژی که داریم، چه مقدار طلا و چه مقدار ناخالصی دارد چون طلا فلز گران‌قیمتی است و برای قیمت‌گذاری باید عیارش مشخص باشد.

نمایش عیار استاندارد در بعضی کشورها برای طلای خالص، عدد «۲۴» است و هرچه از خلوص طلا کمتر شود، از این عدد هم کاسته می‌شود. طلای ۲۴عیار یعنی طلای خالص. در ایران و بسیاری از کشورها نمایش عیار با عدد ۱۰۰۰ است. صد البته هیچگاه طلایی با این عیار نخواهید دید چون شمش‌ها با عیار ۹۹۹.۹ معامله می‌شوند و ۰.۰۱ درصد ناخالصی احتمالی در نظر می‌گیرند.

عیار 750

کارهای ساخته در ایران اغلب با عیار ۷۵۰ هستند، همان‌هایی که در ویترین طلافروشی‌ها می‌بینید. علاوه بر این، فاکتورهای بنکداران طلا بر مبنای عیار ۷۵۰ است یا همان ۱۸ عیار که مطمئنم به گوشتان خورده و شنیده‌اید.

در کشورهای عربی، ویترین طلافروش‌ها کارهای ساخته‌ای با عیار ۸۷۵ و گاهی عیار ۸۸۰ را در خود جای داده و عیاربالا متداول است؛ برعکس در کشورهای اروپایی به عیار پایین‌تر رغبت بیشتری دارند.

سکه‌های بهارآزادی چه به صورت تمام سکه و چه نیم‌سکه یا ربع‌سکه همگی با عیار ۹۰۰ ضرب می‌شوند لذا گاز زدن آنها فقط به دندان شما آسیب می‌زند!


مزایای شمش یک انسی

به خاطر داشته باشید در این نوع معامله فروشنده حق ندارد غیر از پول طلای به کار رفته ، وجهی بابت مزد ساخت و ... بگیرد و در موقع فروش هم حق ندارد مبلغی را بابت مزد ساخت کم کند و این یکی از مزایای عمده سرمایه گذاری بر روی این نوع شمش است
در این نوع شما میتوانید به اندازه تقریبی پولتان خرید و فروش کنید و ملزم به خرید یک شمش کامل نیستید
در این نوع شما فقط پول طلا را به قیمت روز خرید میکنید و به قیمت روز میفروشید و از کارمزد و اسپرد و حباب و ... خبری نیست

ظهار قطعه ریخته گری شده آن هم در قالی سنگی یا فولادی طوری هست که نظر هیچ دزدی را به خود جلب نمی کند

نتیجه تصویری برای شمش طلا


معایب شمش یک اونسی

شمش طلا یا سکه طلا

شمش یک انسی هم اسپرد دارد ولی یک نمونه شمش معروف به ۱۸ ذوبی (طلای آب شده) وجود دارد که سوددهی بیشتری دارد
این شمش از ذوب قراضه های بازیافتی طلای زیور آلات به دست می آید و معمولاً در یک قالب با ابعاد ۵ در ۲۰ میلی متر و طول آن بسته به میزان ذوب متفاوت است ولی موقع فروش به علت شکل خاص تسمه ای ، شما میتوانید به اندازه پولتان از آن ببرید و بخرید
چون در قراضه های ذوب شده همه نوع طلا با عیار غالباً ۱۸ و بعضاً ۱۷ و نیز گاهاً اقلام خاص یا سفارشی یا حتی تقلبی وجود دارد ، طبیعتاً نباید انتظار داشته باشیم که عیار شمش یک عدد ثابت باشد
چون طلا ارزشمند است باید میزان آن به دقت تعیین شود که در شمش شما چند گرم طلای خالص ۱۰۰% موجود است
برای این کار حین ذوب بوته را چندین بار به دقت هم میزنند که مذاب کاملا همگن شود و پس از ریخته گری در قالب فوق الذکر از سه نقطه مختلف به صورت رندم آنالیز ترکیب میگیرند که البته فقط ریزالت طلا را میگیرند و با سایر عناصر موجود کاری ندارند و عدد حاصل نشان دهنده درصد طلا در قطعه است و در خروجی دستگاه کوانتومتری به صورت یک عدد دو رقمی با دو رقم اعشار است که معمولا عدد را در ۱۰ ضرب میکنند و درصد را به « درهزار » تبدیل میکنند با یک رقم اعشار
آزمایشگاه کوانتومتری موظف است عیار بدست آمده را بر روی نمونه حک کند و نیز فروشنده موظف است که عیار را در فاکتور فروش به صورت دقیق قید کند

محاسبه قیمت شمش طلا
ابتدا شما به فروشنده (که اکیداً توصیه میشود از فروشندگان خوشنام بازار باشد ) میگویید مثلاً حدود ۱۰ میلیون تومتن شمش ۱۸ ذوبی میخواهم
او به تجربه خود با یک قیچی فازبری مقداری از آن را که گفتم به شکل تسمه با قاعده ۵ در ۲۰ میلیمتر است را میبرد (به علت نرمی طلا بریدن آن راحت است)
سپس در ترازوی دیجیتال وزن میکند و تا میتوانید اعشار وزن را به خاطر داشته باشید
بعد عیار را در وزن ضرب میکند تا مقدار طلای خالص به کار رفته را حساب کند
بعد این عدد را در قیمت طلای ۲۴ عیار ضرب و قیمت قطعه را حساب میکند
یا این که عدد مذکور را در ۴/۳ یا ۱.۳۳۳۳۳ ضرب کرده و سپس آن را در قیمت طلای ۱۸ عیار ضرب کرده تا قیمت قطعه را حساب کند
دقت کنید که مهر حک شده عیار روی شمش بر روی قسمت شما هم باشد نه روی قسمت اصلی که نزد فروشنده می ماند
اکیداً فراموش نکنید که باید فاکتور خرید بگیرید و در آن وزن و عیار با چند رقم اعشار و قیمت طلا در آن روز و قیمت کل و گواهی آزمایشگاه کوانتومتری و مهر و امضا فروشنده باشد.

مزایای این نوع شمش :

به خاطر داشته باشید در این نوع معامله فروشنده حق ندارد غیر از پول طلای به کار رفته ، وجهی بابت مزد ساخت و … بگیرد و در موقع فروش هم حق ندارد مبلغی را بابت مزد ساخت کم کند و این یکی از مزایای عمده سرمایه گذاری بر روی این نوع شمش است
در این نوع شما میتوانید به اندازه تقریبی پولتان خرید و فروش کنید و ملزم به خرید یک شمش کامل نیستید
در این نوع شما فقط پول طلا را به قیمت روز خرید میکنید و به قیمت روز میفروشید و از کارمزد و اسپرد و حباب و … خبری نیست
ظهار قطعه ریخته گری شده آن هم در قالی سنگی یا فولادی طوری هست که نظر هیچ دزدی را به خود جلب نمی کند

معایب این نوع شمش:

امکان تقلب در عیار و وزن

امکان تقلب و یا حتی اشتباه در محاسبات فوق الذکر
امکان نا همگن بودن مذاب شمش که باعث بی اعتباری آنالیز ری گیری میشود
امکان گم شدن فاکتور خرید که در این صورت موقع فروش حسابی به درد سر می افتید (از آنجا که دزدان جواهرات منازل آنها را به همین صورت ذوب میکنند و میفروشند ، اگر فاکتور را گم کردید هیچ کس این جنس را از شما نخواهد خرید و آخرین صاحبش تا ابد خودتانید)
این روش فقط به افراد مجرب و فعالان بازار طلا توصیه می شود

شرط میبندم که از خواندن این پست دچار ترس یا خستگی شدید و عطایش را به لقایش بخشیدید ولی اشتباه میکنید
میتوانید از یکی از دوستانتان که در این زمینه فعالیت یا تجربه دارد (و البته مورد اعتماد شما هست) بخواهید برایتان تهیه کند و خودتان موارد بالا را فقط اجمالاً چک کنید (من فکر نمی کنم یادگیری موارد بالا و به کار گرفتن آن خیلی سخت باشد ولی قبول دارم که خیلیها ترجیح میدهند که پولشان در حباب سکه محو شود ولی درگیر این محاسبات نشوند )

در مواقع صعود بازار طلا ، سرمایه گذاری بر این نوع شمش به مراتب پرسود تر از سکه و طلای زیوری و شمشهای وارداتی سوئیسی و … است چرا که سکه حبابی میشود و زیوری مزد ساخت کسر میشود و شمش خارجی اسپرد فراوانی دارد


نتیجه تصویری برای شمش یک اونسی

خرید شمش طلا برای سرمایه گذاری

حتما در شرایط فعلی شما هم جز آن دسته از افرادی هستید تا راهی برای جلوگیری از کم شدن ارزش پول خود پیدا کنید. در این نوشتار به بررسی خرید شمش طلا می پردازیم.
هنگام خرید هدیه تولد، ازدواج، سالگرد و یا تقدیر و تشکر، همیشه یکی از گزینه‌ها طلا است. چون باارزش است. ولی طلا یک هدیه با ارزش است. و می‌دانیم که قیمت با ارزش فرق دارد. طلا این ارزش را مدیون خواص شیمیایی، فیزیکی، اقتصادی، روانی و عوامل دیگرش است. در چالش‌های اقتصادی زندگی، تنها خریدی است که از آن پشیمان نمی‌شویم. نگهداری و جابجایی آن هم آسان است. اما از طرفی هم می دانیم که طلا هایی که اکثر خانم ها خریداری میکنند طلای 18 عیار با اجرت ساخت بالا می باشد که هنگام فروش قیمت زیادی از آن کاسته خواهد شد. این مسئله در مورد سکه هم مصداق پیدا میکند. سکه علاوه بر اجرت ساخت، حباب هم دارد و قیمت آن به شدت تغییرات و نوسانات عجیب و غریب دارد. راه دیگری هم وجود دارد : شمش طلا.

شمش های طلا در انواع مختلفی در دنیا جهت خرید برای سرمایه گذاری وجود دارند. که از جمله می توان به شمش های سوئیسی اشاره کرد که هزینه ساخت کمی دارند. اما در ایران خرید و فروش این نوع شمش ها غیرقانونی می باشد و مشکلات خاص خودش را دارد. اما خانه سکه ایران برای اولین بار در ایران استاندار T99 که مجوز ساخت شمش طلا 24 عیار هنری زیر نظر سازمان استاندار می باشد را دریافت نمود. شمش هایی با طرح های هنری بسیار زیبا که اجرت کمی دارند. هم مناسب کادو و هدیه می باشند و هم می توانید نسبت به قیمت روز طلای 24 عیار، بدون حباب و با کمی کاستی اجرت آن را بفروشید و به عنوان سرمایه گذاری از آن استفاده کنید.

از کجا شمش طلا استاندارد بخرم؟

خانه سکه ایران به عنوان اولین تولید کننده شمش با استاندارد T99 و کارآفرین برتر ملی در اقصی نقاط کشور دارای نمایندگی فروش شمش می باشد. شما عزیزان می توانید در چندین نقطه از شهر تهران، از جمله بازار تهران و همچنین اکثر استان های کشور اقدام به خرید شمش طلا به صورت حضوری نمایید. و یا در صورت نیاز می توانید از سایت طلاکار اقدام به خرید آنلاین نمایید.